تصویب مشوق جدید مالیاتی

نمایندگان مردم در خانه ملت سازمان امور مالیاتی را موظف به تشویق مشتریان فروشگاه های مجهز به صندوق مکانیزه فروش کردند.

نمایندگان در نشست علنی روز (یکشنبه ۲ دی ماه)  در جریان بررسی لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر پایانه های فروشگاهی (صندوق مکانیزه فروش) با ماده ۱۸ این لایحه با ۱۶۳ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع موافقت کردند.

براساس این ماده؛ به منظور تشویق مصرف‌کنندگان نهائی (اشخاص حقیقی) که خریدهای خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، سازمان موظف است از هر ۱۰ صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه‌های فروشگاهی یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی را که خریدار براساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرده است را به حساب بانکی وی مسترد کند. جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان، طبق دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت می‌شود.

تبصره ۱- سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف‌کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می‌کنند، در صورت تمایل بتوانند صورتحساب های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند.

تبصره ۳- سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که مصرف‌کنندگان نهائی بتوانند از اصالت صورتحساب های صادر شده توسط فروشندگان اطمینان حاصل کنند.

لازم به ذکر است تبصره ۲ این ماده نیاز به رأی دوسوم نمایندگان داشت و نمایندگان با ۱۵۶ رأی موافق، و ۴۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع با این تبصره موافقت نکردند.

در ادامه پیشنهاد حذف این تبصره مطرح شد که نمایندگان با ۷۱ رأی موافق، ۱۲۴ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع با حذف این تبصره نیز مخالفت کردند.

در نهایت این تبصره با نظر دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس برای اصلاح به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

براساس تبصره ۲ ماده ۱۸ لایحه مذکور؛ جوائز موضوع این ماده از شمول مالیات معاف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *