.
ممکن است از خود بپرسید اصلا پرسونال برندینگ چیست و اصلا چطور می‌توان یک برندینگ شخصی راه‌اندازی کرد برای ورود به بازار تجارت و کسب و کار و ایجاد یک برندینگ شخصی، قبل از هر چیزی افراد به دانش، مهارت و آشنایی با کنترل برند خود نیاز دارند. گاهی گمان می‌شود که ایجاد برندینگ شخصی کاری سخت و دور از انتظار برای عموم مردم است، اما باید بدانید که زمانی که دانش و همت کافی برای راه اندازی یک کسب و کار داشته باشید، می‌تواند تا هر جایی که می‌خواهید اوج بگیرید و به موفقیت‌های بزرگی نیز دست پیدا کنید. بهتر است در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا در وهله اول بدانید که پرسونال برندینگ چیست و در کنار آن با هر آن‌چیزی که لازم است در مورد برندینگ شخصی بدانید، آشنا شوید.
 


 

پرسونال برندینگ چیست؟

پرسونال برندینگ یا برندینگ شخصی، به فرآیند تعیین شخصیت شما برای مخاطبین اشاره دارد که ارتباط دقیقی نیز با ارزش‌ها، اعتقادات، اهداف و رویکردهای شما دارد. حال برای اینکه دقیقا با مفهوم اینکه پرسونال برندینگ چیست آشنا شوید، لحظه‌ای به برندهای بزرگ و شناخته شده همچون نایک فکر کنید.

اهدافی که نایک برای برندینگ شخصی خود در نظر گرفت حمایت از ورزشکاران، ارائه محصولاتی با کارایی بالا و همچنین حمایت از مشتریانی است که قصد دارند زندگی فعال و سالمی داشته باشند. زمانی که به تبلیغات برند نایک در مجلات، روزنامه‌ها، برنامه‌های تلوزیونی و شبکه‌های اجتماعی نیز نگاه کنید متوجه می‌شوید که تمامی این فاکتورها را به عنوان شخصیت این برند مشاهده می‌کنید.

این موضوع دقیقا همان رویکردی است که هر فرد برای ایجاد برندینگ شخصی به آن نیاز دارد. شاید شما قصد تبلیغات در مجلات و تلویزیون را نداشته باشید اما باید بدانید که برای به وجود آوردن یک برند شخصی باید از طریق این فاکتورها با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و پیام خود را به آنها برسانید.

در واقع مفهوم اینکه برندینگ شخصی چیست به این موضوع اشاره دارد که شما خود را چگونه به مخاطب نشان می‌دهید و چه تصویری از خود در ذهن‌ها ایجاد می‌کنید. مجموعه‌ای از مهارت‌ها، تجربیات و شخصیت‌ها که قرار است دنیا شما را با این مفاهیم نظاره کند و نگرش، افکار و مقاصد شما را منعکس کند. اینکه برندینگ شخصی چیست نشان می‌دهد که شما قصد دارید چطور دیده شوید و تجارت شما چه ویژگی متمایزی نیست به سایر برندهای رقیب دارد و این شما را منحصر به فرد می‌کند.

تعریف اینکه برندینگ شخصی چیست دقیقا اشاره به نگرش و تصویری دارد که قرار است شما در ذهن مخاطب خود هک کنید تا مخاطبانتان شما و برندتان را از زاویه ای دیگر ببینند. مسلما در تصویرسازی و تشکیل این نگرش عوامل متعددی نظیر اهداف و نگاه شما در تشکیل برند، نحوه تصویربرداری رسانه‌ها از شما و بازخوردهایی که مخاطبین شما در رسانه‌ها دست به دست خواهند کرد، دخیل خواهند بود.

شاید تا قبل از دیجیتالی شدن دنیا و پیش رفتن همه امور از راه اینترنت، اینکه پرسونال برندینگ چیست، تنها به کارت ویزیتی که هر فرد برای کسب و کارش داشت خلاصه می‌شد و یا تصویری از برند و چهره تبلیغاتی که بارها و بارها از تلویزیون پخش می‌شد و صدای و یا آوازی که هر روز از رادیو برای تبلیغ شنیده می‌شد؛ اما امروزه هر اقدام کوچکی در رسانه‌های اجتماعی به سرعت در سراسر دنیا پخش می‌شود و مورد بحث و بازخورد عموم مردم قرار می‌گیرد و در تصویر برند شما در ذهن عام تاثیر می‌گذارد.

چرا باید برند شخصی خودتان را راه‌اندازی کنید!

تا به اینجای مقاله با این موضوع که پرسونال برندینگ چیست تا حدودی آشنا شدید، اما باید بدانید که همه چیز آنقدر هم که به نظر می‌رسد پیچیده نیست و گاهی افراد بدون آنکه حتی بدانند دست به را‌ه‌اندازی برندینگ شخصی خود می‌زنند. زمانی که شما اقدام به نشر یک پست در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی‌تان می‌کنید و در آن جنبه‌هایی از شخصیت خود را برای خوانندگان مطرح می‌کنید، ناخودآگاه برندینگ شخصی خودتان را نیز با همان محتوا انتشار می‎دهید. ایجاد برندینگ شخصی به شما اجازه می‌دهد تا بر روی صندلی راننده بنشینید و  افکار مخاطب را در مورد خودتان آنطور که دوست دارید هدایت کنید، تا شما و زندگیتان را به آن شکلی که شما دوست دارید ببینند.

قرار نسیت مثل شخصیت‌های سینمایی فیلم بازی کنید و شخصیتی دروغین از خودتان بسازید اما می‌توانید تنها جنبه‌هایی از زندگیتان را که دوست دارید به دیگران نشان دهید و دانش و اهداف خودتان را با آنها در میان بگذارید.

در پرسونال برندینگ شما این فرصت این را دارید تا نقاط قوت و احساسات خود را برجسته کنید و از این طریق ارتباط بهتر و اعتماد برانگیزتری با مخاطبین خود برقرار کنید. دقیقا شبیه به زمانی که قرار است انتخابات صورت بگیرد.این روال کار است و در تمام دنیا نیز به همین صورت شکل می‌گیرد که شرکت‌کنندگان با معرفی خود، علایق، اهداف، برندینگ شخصی که از خود در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند، بدون اینکه حتی ارتباط نزدیکی با مردم داشته باشند، نظر آنها را جلب می‌کنند و رای به دست می‌آورند.

اهمیت پرسونال برندینگ!

برای اینکه بدانید اهمیت پرسونال برندینگ چیست و چرا راه‌اندازی آن برای شما بسیار موثر خواهد بود، بهتر است بدانید که برندینگ شخصی شما و محصول و خدماتتان را از همه متمایز می‌کند، شما می‌توانید از این طریق دانش، مهارت تخصصی و همچنین محصولات خود را به مخاطبین ارائه دهید و برای مدتی طولانی در ذهن‌ها ماندگار شوید. مهم‌ترین مساله‌ای که در این میان وجود دارد این است که همه افراد برای اینکه بتوانند محصول و خدمات خود را معرفی کنند و در واقع محصول و یا خدماتی ارائه دهند، در ابتدا باید برندینگ خود را با توجه به اهداف، افکار و رویکردهایشان به معرض نمایش بگذارند و مخاطبین را جذب کنند و با آنها ارتباط و پیوند بالقوه برقرار کنند و بعد محصول و خدماتشان را ارائه دهند.

مواردی که باید در برندینگ شخصی به آنها توجه کنید!

ایجاد یک برندینگ شخصی نیاز به تامل و برنامه‌ریزی گسترده دارد. باید فکر کنید و در وهله اول خودتان را بهتر بشناسید و که شاید خیلی از افراد این مرحله از کار را نادیده می‌گیرند، برخی از افراد خود را به گونه‌ای سخت توصیف می‌کنند و برخی بیشتر خودشان را با توجه به اهدافی که در آینده دارند و چیزی که دوست دارند باشند، معرفی می‌کنند که البته معمولا روش درست و موثری نخواهد بود.

اگر هدف اصلی شما از برندسازی شخصی، ایجاد بهبود در کسب و کارتان است، قبل از هر چیزی باید اطمینان حاصل کنید که مشتریان هدفتان را به خوبی شناسایی کرده‌اید، زیرا مهم‌ترین موضوع برای ایجاد برندینگ شخصی این است که برای مخاطب از خود و اهدافتان بگویید و به افراد نشان دهید که دغدغه شما مراقبت و حل مشکلات و مسائل افراد است. بخش مهمی از برندینگ شخصی شما ارائه راه حل مناسب برای حل مشکلات است و نمی‌خواهید با بیان چند جمله کلیشه‌ای تنها مخاطب جذب کنید.

این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که مردم با شرکت‌ها معامله نمی‌کنند، آنها از افراد و برندهایی خرید می‌کنند که دوست دارند و به آنها حس خوبی دارند. روابطی مبتنی بر اعتماد و پیوند های متقابل که در برندینگ شخصی نهفته است و بازتابی که هر شرکت از برند خود در ذهن مخاطب ایجاد کرده است باعث ایجاد ارتباط و استفاده از خدمات یا محصولاتشان می‌شود.

در بسیاری از شرکت‌های بزرگ نیز افراد و شخصیت‌هایی هستند که برای پیشبرد این رسالت گماشته شده‌اند و یا برای تبلیغ خود همیشه از چهره‌ای خاص و دوست داشتنی و شناخته شده استفاده می‌کنند و او را به عنوان شخصیت اصلی برند خود معرفی می‌کنند و در مشاغل کوچک این خود شما هستید که باید آن چهره محبوب را از خودتان بسازید و اعتمادها را به سوی خود جلب کنید.

 

مهم‌ترین مسائلی که در برندینگ شخصی به آنها باید توجه کنید عبارتند از:


۱-شخصیت خود را بسازید

 

بهتر است همه چیز را از خودتان شروع کنید، زیرا شما منحصر به فردترین کسی هستید که شاید هیچکس دیگری در دنیا شبیه‌تان نباشد. نقاط قوت خود را بشناسید و صفات مثبت شخصیتی خود را همانند دقت، شجاعت، بی‌باکی، سرسختی، برونگرایی و درونگرایی و هر خصلت دیگر را یادداشت کنید و با خود فکر کنید که کدام خصلت شما می‌تواند برای مخاطبین‌تان جذاب باشد. سعی کنید آن خصوصیات را در خودتان تقویت کنید و نشان دهید با استفاده از آن می‌توانید برندی قدرتمند برای خودتان داشته باشید.


۲-به خودتان به عنوان یک برند ایمان داشته باشید

 

بسیاری از متخصصان و صاحبان برند حتی به خودشان برای انتخاب نام برند زحمت نمی‌دهند و خودشان را به عنوان یک برند نمی‌بینند. بهتر است با خودتان صادق باشید و بدانید زمانی که قرار است چیزی عرضه کنید و یا عقاید و افکارتان را با دیگران در میان بگذارید، پس شما یک برندینگ شخصی دارید و باید به این موضوع ایمان داشته باشید.

۳-خودتان را با همه کاستی ها و قوت‌ها بپذیرید

شما هم همانند هر انسان دیگری نقاط قوت و ضعفی دارید و اگر بخواهید برندی را به بازار ارائه دهید، باید قبل از هر چیز خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید و حتی از بیان نقاط ضعف خود نترسید. البته لازم نیست همه مسائل خصوصی زندگی خودتان را بازگو کنید اما باید بتوانید نسبت به چیزی که نمی‌دانید صادق باشید و قبول کنید همه انسان‌ها همین‌گونه هستند و ممکن است در مورد خیلی از چیزها بی‌اطلاع باشند.


۴-وب سایت خودتان را راه اندازی کنید

 

داشتن یک برندینگ شخصی در کنار معرفی خوب و کاربردی به مخاطب امکانپذیر است. بهتر است برای خود وب سایت بزنید و از این بستر شخصی برای ارائه محصولات، خدمات و ارتباطات خود با مخاطبانتان استفاده کنید.


۵-برای اشتراک پست یا مطلب، اهداف خود را به خوبی تعیین کنید

 

شاید تا به حال متوجه شده باشید که برندینگ شخصی چیست، اما هیچگاه فراموش نکنید که برای اینکه در کارتان موفق شوید نیاز به برنامه‌ریزی حتی برای کوچک‌ترین کارهایتان دارید. برای هر پستی که قرار است با مخاطبین‌تان در میان بگذارید، باید هدف داشته باشید و فراموش نکنید که اگر مخاطبین را از خودتان ناامید کنید، ممکن است آنها هیچ‌گاه دیگر به برند شما برنگردند و گمان کنند که شما هیچ مزیتی نسبت به رقبایتان ندارید و چیز مهمی برای ارائه کردن ندارید.


به یاد داشته باشید…

 

پرسونال برندینگ یک شبه و به سرعت به وجود نمی‌آید و باید برای این هدف برنامه ریزی و هدف‌گذاری گسترده داشته باشید و اطلاعات و پیامی ارزشمند به مخاطب ارائه دهید و در کنار آن خودتان و برندتان را به گونه‌ای برای آنها معرفی کنید که خوشایند و اعتماد برانگیز باشد.

بازدید : 154
18 آبان 1398 ساعت 07:48 ب.ظ
درحال بارگزاری
درحال بارگزاری